Iris (Adviseur bedrijven NSR): ‘Mijn wens? Dat de weg naar hulp eerder wordt gezocht en gevonden’

Als dochter van hardwerkende ondernemers zag Iris al op jonge leeftijd hoe ondernemen soms goed kan misgaan. En hoe moeilijk het is om hulp te vragen, zeker voor ondernemers. Toch – of misschien juist daardoor – sprong ook Iris in het diepe. Na een goedlopende carrière in het bankwezen maakte ze bewust de keus om meer kennis en ervaring op te doen rondom armoede en schulden. Eind 2022 kwam NSR op haar pad: ‘Een plek waar mijn persoonlijke ervaring, financiële kennis en hart voor kwetsbare mensen mooi samenkomt.’

Dicht bij de mensen staan, veel lokaal bezig zijn en gastlessen geven op scholen. Het gaf Iris 17 jaar lang veel energie als Adviseur bij de Rabobank. Totdat persoonlijk klantcontact steeds meer ruimte maakte voor digitalisering: ‘Ik miste de uitdaging en de mensen.’ Na loopbaancoaching ontdekte Iris hoe zij van betekenis wilde zijn: ‘Die kwetsbare doelgroep kwam steeds weer naar voren.’

Achteraf niet gek, illustreert ze: de onderneming van haar ouders ging flink onderuit. Als tiener voelde ze thuis de grote geldzorgen. ‘We hadden ineens niets meer. Ik zag hoe mijn vader jarenlang zelf uitwegen zocht, totdat het echt niet meer ging.’ Samen met haar financiële achtergrond en passie voor mensen en adviseren bracht het Iris op een nieuw carrièrepad.

Op missie met NSR
Na haar opleiding als schuldhulpverlener en budgetcoach werkte ze bij een stichting die zich inzet voor het voorkomen van financiële stress. Vervolgens kwam ze in gesprek met Paul Bakker, oud-Rabobankcollega en Adviseur NSR. Iris: ‘NSR groeide en ze zochten iemand met veel ervaring, intrinsieke motivatie en hart voor kwetsbare mensen. Er volgde een heel open gesprek en ik voelde direct een enthousiaste cultuur.’ Als klap op de vuurpijl kwam een adviseur onverwachts binnenlopen. ‘Er ontstond een spontaan gesprek over zijn persoonlijke ervaring bij de NSR. Het enthousiasme spatte er gewoon vanaf.’ Dat zei haar genoeg: ‘Ik kon mijn missie bij NSR inzetten.’

Verrast op bekend terrein
Als Adviseur Bedrijven NSR begeleidt Iris aangesloten partijen bij implementaties. ‘Als een partner getekend heeft, denk ik mee hoe we Geldfit samen het beste kunnen promoten onder klanten en medewerkers. Van communicatie tot relatiebeheer, van projecten oppakken tot trainingen over leidinggeven of warm doorverbinden.’

Bekend terrein, dacht Iris. Toch verraste NSR haar: ‘Dat werkgevers een specifieke rol hebben bij geldzorgen was ik van overtuigd. Maar ik had nooit gedacht dat zoveel werkgevers echt al met dit thema bezig zijn en gebruik maken van de expertise en interventies van Geldfit. Mooi om te zien dat we elkaar hierin ondersteunen en NSR hier al heel ver mee is.’

‘Goede baan of niet, het kan écht iedereen overkomen’
Zelf kent Iris ook het drempeltje dat werknemers met geldzorgen voelen. ‘Toen mijn partner jaren terug zijn baan kwijt raakte, ben ik schoorvoetend naar mijn leidinggevende gegaan. Maar er was zoveel begrip! Ik kon meer uren werken en dat gaf zoveel rust.’ Het liet haar inzien: ‘Goede baan in het bankwezen of niet, door levensomstandigheden kan écht iedereen ineens met geldzorgen rondlopen.’

Werkgevers náást medewerker leren staan
De opening vanuit de werkgever is dus echt bepalend, ziet Iris. ‘Een leidinggevende had bijvoorbeeld allerlei privéproblemen met zijn medewerker besproken, maar nooit financiën. Het kwam gewoonweg niet in hem op. Terwijl bij scheiden, trouwen of kinderen krijgen financieel zoveel verandert. Het is helemaal niet gek om daar naar te vragen, het werd zelfs enorm gewaardeerd door de medewerker.’ Daarom traint Iris graag leidinggevenden: ‘We mogen náást die medewerker leren staan. Vanuit een gelijkwaardige rol en zelf ook mens zijn.’

‘Trots dat we behoefte werkgevers aanvoelen’
Waar NSR echt verschil maakt? Ze hoeft er geen seconde over na te denken: ‘Collega Hiske en ik organiseerden een allereerste webinar voor werkgevers. Een soort training om medewerkers beter te kunnen helpen, waarin we ook een persoonlijke ervaring deelden. Daar kwamen gelijk 100 werkgevers op af!’ Een uurtje bleek voor al die werkgevers veel te kort: ‘Er was zoveel vraag naar hoe ze medewerkers beter konden helpen, we kregen zoveel gave reacties. Ik ben heel trots dat we die behoefte aanvoelen.’

Van taboe naar praatje bij de koffie
Iris’ hoop voor de toekomst is glashelder: ‘Dat geldzorgen een heel normaal onderwerp gaat worden. Want er is genoeg hulp, maar nog steeds veel taboe.’ De economische crisis en inflatie ziet zij dan ook als mooie kapstok: ‘Daardoor raakt het ineens iedereen! En wordt het praatje bij de koffie over geldzorgen makkelijker.’

Terug naar: Nieuws