Nederlandse Schuldhulproute
NSR (Nederlandse Schuldhulproute) werkt aan een financieel gezond Nederland. Met onze aanpak kunnen we mensen met zorgen over geld eerder vinden, bereiken en leiden naar passende hulp.
Onze aanpak
Wij willen mensen met zorgen over geld eerder vinden, bereiken en in contact brengen met passende hulp. Hiervoor hebben we de volgende route ontwikkeld:
- Samen met toeleiders als bedrijven, werkgevers en woningcorporaties, leiden we mensen met mogelijke zorgen over geld naar Geldfit. Dit doen we met onze multichannel aanpak.
- Via een online test, chat of telefoonnummer, krijgen mensen inzicht in hun financiële situatie. Ze kunnen direct in contact gebracht worden met een (hulp)interventie die past bij hun situatie.
- De hulp is per persoon verschillend en varieert van zelfhulp (preventie) tot lokale schuldhulp.
Multichannel aanpak
Om mensen te bereiken en in beweging te laten komen, moeten ze de boodschap gemiddeld zevenmaal horen. Het liefst via verschillende kanalen. Dit doen we met onze multichannel aanpak:
- Een groeiend aantal partners als bedrijven, werkgevers en woningcorporaties leiden hun klanten en medewerkers met mogelijke schuldzorgen naar Geldfit.
- Ons persteam zorgt regelmatig voor landelijke en lokale nieuwsberichten.
- De nieuwsberichten versterken wij met online campagnes.
- Aangesloten gemeenten ontvangen een promotiepakket, zodat ze ook zelf kunnen bijdragen.
Grip op geld met Geldfit
Via Geldfit ontdekken mensen anoniem welke stap zij kunnen zetten om weer grip te krijgen op hun geld.
- Geldfit bevat de complete financiële sociale kaart van Nederland met lokale en landelijke (hulp)initiatieven.
- Ieder mens is uniek. Op het online platform geldfit.nl maakt iedereen een eigen ‘reis’ door het platform naar passende hulp.
- Mensen kunnen ook bellen met Geldfit (0800-8115). Zo vinden ze een luisterend oor en iemand die persoonlijk met hen meedenkt.
- Rondom specifieke doelgroepen als ondernemers en jongeren heeft Geldfit specifieke themaroutes.
Doordat we samen, publiek en privaat, alle mensen met zorgen of vragen over geld wijzen op Geldfit, ontstaat er één duidelijk beginpunt om weer grip te krijgen op geld.
“Mijn vrouw en ik zijn creatief geworden in het leven van de bijstand. Wij zijn echte koopjesjagers. Toch kwam een periode met geldzorgen waardoor wij onze zorgverzekering niet meer konden betalen. Na het doen van een online test kwamen wij uit bij de plaatselijke sociale dienst. Een week later kwamen zij bij ons op de koffie en hielpen ze ons met een betalingsregeling en het in kaart brengen van de schuld. Over een jaar gaan wij vieren dat wij van de schuld af zijn.”
Gerard* (52) uit Brabant werd geholpen door de sociale dienst.
*Omdat NSR waarde hecht aan privacy zijn onze verhalen anoniem en gebruiken we stockfoto’s.