Nederlandse Schuldhulproute

De Nederlandse Schuldhulproute werkt aan een Nederland zonder schuldzorgen. Met onze aanpak kunnen we mensen met schuldzorgen sneller bereiken en effectieve hulp aanbieden.

De schuldhulproute verwijst naar gepaste hulp, van preventie tot hulpverlening. Samen wijzen wij de weg naar een schuldzorgenvrij Nederland.

Onze aanpak

Wij willen mensen met schuldzorgen eerder vinden, bereiken en helpen. Hiervoor hebben we de volgende route ontwikkeld:

  • Samen met toeleiders als bedrijven, banken en verzekeraars, leiden we mensen met mogelijke schuldzorgen naar onze kanalen. Dit doen we met onze multichannel aanpak.
  • Via een online test, chat of telefoonnummer, krijgen mensen inzicht in hun financiële situatie. Ze krijgen direct een hulpaanbod dat past bij hun situatie. De hulp is per persoon verschillend en varieert van zelfhulp (preventie) tot lokale schuldhulp.

Multichannel aanpak

Om mensen te bereiken en in beweging te laten komen, moeten ze de boodschap gemiddeld zevenmaal horen. Het liefst via verschillende kanalen. Dit doen we met onze multichannel aanpak:

  • Een groeiend aantal partners als bedrijven, banken en verzekeraars leiden hun klanten met mogelijke schuldzorgen naar de kanalen.
  • Ons persteam zorgt regelmatig voor landelijke en lokale nieuwsberichten.
  • De nieuwsberichten versterken wij met social media campagnes.
  • Aangesloten gemeenten ontvangen een promotiepakket, zodat ze ook zelf kunnen bijdragen.

Online- en offline kanalen

We maken gebruik van de volgende online- en offline kanalen om inwoners met schuldzorgen lokaal en landelijk sneller te vinden en gericht te helpen.

Online kanalen:

  • De test op Geldfit.nl geeft inzicht in de financiële situatie.
  • Geldfit Zakelijk is voor ondernemers die hulp zoeken.
  • MoneyFit geeft tips en informatie aan jongeren.

Offline kanalen:

  • Het gratis telefoonnummer 0800-8115 is voor hulp bij geldzorgen.
  • Geldfit Direct verbindt mensen met schuldzorgen direct door met hulpverlening.
  • Via Geldfit Lokaal kunnen mensen terecht bij lokale spreekuren waar meerdere partners aanschuiven.

“Mijn vrouw en ik zijn creatief geworden in het leven van de bijstand. Wij zijn echte koopjesjagers. Toch kwam een periode met geldzorgen waardoor wij onze zorgverzekering niet meer konden betalen. Na het doen van de test kwamen wij uit bij de plaatselijke sociale dienst. Een week later kwamen zij bij ons op de koffie en hielpen ze ons met een betalingsregeling en het in kaart brengen van de schuld. Over een jaar gaan wij vieren dat wij van de schuld af zijn.”

Gerard (52) uit Brabant werd geholpen door de sociale dienst.

Schuldzorgen zijn een breed maatschappelijk probleem. Daarom werkt de Nederlandse Schuldhulproute samen met gemeentenbedrijven en schuldhulporganisaties aan een oplossing: één centrale schuldhulproute voor iedereen. Samen voorkomen we dat betalingsachterstanden schuldzorgen worden.