Help inwoners met schulden

Schuldzorgen zijn een breed maatschappelijk probleem. Veel inwoners met schuldzorgen zijn bij de gemeente niet in beeld. De Nederlandse Schuldhulproute (NSR) kan dankzij hun aanpak en brede samenwerking jouw gemeente helpen om inwoners met schuldzorgen beter te vinden, te bereiken en te helpen.

Samen werken we aan één centrale schuldhulproute en wijzen wij de weg naar een schuldzorgenvrij Nederland. Werkt jouw gemeente ook aan een schuldzorgenvrij Nederland?

Onze aanpak

Wij willen mensen met schuldzorgen eerder vinden, bereiken en helpen. Hiervoor hebben we de volgende route ontwikkeld:

  • Samen met toeleiders als bedrijven, banken en verzekeraars, leiden we mensen met mogelijke schuldzorgen naar onze kanalen. Dit doen we met onze multichannel aanpak.
  • Via een online test, chat of telefoonnummer, krijgen mensen inzicht in hun financiële situatie. Ze krijgen direct een hulpaanbod dat past bij hun situatie. De hulp is per persoon verschillend en varieert van zelfhulp (preventie) tot lokale schuldhulp.

Multichannel aanpak

Om mensen te bereiken en in beweging te laten komen, moeten ze de boodschap gemiddeld zevenmaal horen. Het liefst via verschillende kanalen. Dit doen we met onze multichannel aanpak:

  • Een groeiend aantal partners als bedrijven, banken en verzekeraars leiden hun klanten met mogelijke schuldzorgen naar onze kanalen.
  • Ons persteam zorgt regelmatig voor landelijke en lokale nieuwsberichten.
  • De nieuwsberichten versterken wij met social media campagnes.
  • Aangesloten gemeenten ontvangen een promotiepakket, zodat ze ook zelf kunnen bijdragen.

Hulpaanbod

Via onze kanalen verwijzen we mensen naar de schuldhulproute. Ze krijgen inzicht in hun financiële situatie en ontvangen direct een passend hulpaanbod; van preventie tot hulpverlening. De schuldhulproute bevat de volgende 4 afslagen:

Afslag 1
Mensen met lichte geldzorgen krijgen suggesties voor zelfhulp via bijvoorbeeld relevante websites of het aangaan van een betalingsregeling met bank of verzekering.

Afslag 2
Bij grotere geldzorgen worden mensen gekoppeld aan een online buddy van bijvoorbeeld fiKks.

Afslag 3
Als mensen er zelf niet uitkomen, worden ze in contact gebracht met een vrijwilliger van bijvoorbeeld SchuldHulpMaatje of Humanitas in de eigen woonplaats.

Afslag 4
Mensen met schuldzorgen worden direct naar het juiste loket in de wijk of gemeente geleid.

Op deze manier krijgen mensen passende hulp.

Online- en offline kanalen

We maken gebruik van de volgende online- en offline kanalen om inwoners met schuldzorgen lokaal en landelijk sneller te vinden en gericht te helpen:

Online kanalen:

Offline kanalen:

  • Het gratis telefoonnummer 0800-8115 is voor hulp bij geldzorgen.
  • Geldfit Direct verbindt mensen met schuldzorgen direct door met hulpverlening.
  • Via Geldfit Lokaal kunnen mensen terecht bij lokale spreekuren waar meerdere partners aanschuiven.

“We willen dat alle Utrechters kunnen rondkomen, meedoen en schuldzorgenvrij zijn. Door ons aan te sluiten bij de Nederlandse Schuldhulproute kunnen inwoners nog eerder de informatie of de hulp krijgen die ze nodig hebben.”

Linda Voortman (wethouder Werk en Inkomen, gemeente Utrecht)

Lees hier het gehele bericht.

Aangesloten gemeenten

In al 30 gemeenten bereiken we inwoners met gepaste hulp en advies. Doe ook mee en sluit je aan!

Veelgestelde vragen

Wat fijn om te horen! Neem contact op met René Timmerman. Hij geeft je meer informatie en neemt je mee in het gehele proces. Samen werken we aan een schuldzorgenvrij Nederland.

Is alle informatie over de lokale inrichting akkoord, dan hebben wij binnen gemiddeld 1 tot 2 weken alles operationeel.

De NSR heeft één missie: een Nederland zonder schuldzorgen. Wij zijn een onafhankelijke stichting zonder winstoogmerk. Met jouw aansluiting kunnen wij verder bouwen aan een duurzame toekomst zonder schuldzorgen. Mensen krijgen via diverse kanalen hulp aangeboden. Door onze totaal aanpak en samenwerking tussen bedrijven en gemeenten worden zij eerder, sneller en beter geholpen bij hun geldzorgen.

Door bedrijven toegang te geven tot een dashboard krijgen jullie inzicht in het aantal mensen dat door de NSR naar de juiste hulp is doorverwezen.