Help Nederlanders met schuldzorgen

Schuldzorgen vormen een grote maatschappelijke uitdaging. Deze uitdaging kunnen we alleen samen aan. In samenwerking met bedrijven, gemeenten en samenwerkingspartners willen we mensen met financiële problemen vroegtijdig wijzen op hulp. 

Dankzij onze aanpak verwijzen we jouw klanten of medewerkers naar één route: de Nederlandse Schuldhulproute. Via deze route nemen klanten zelf de regie over hun financiële situatie en schakelen hulp in wanneer dat nodig is.  

Helpt jouw organisatie mee om klanten financieel gezond te houden? 

Onze aanpak

Wij willen mensen met schuldzorgen eerder vinden, bereiken en helpen. Hiervoor hebben we de volgende route ontwikkeld:

  • Samen met toeleiders als bedrijven, werkgevers, banken en verzekeraars, leiden we mensen met mogelijke schuldzorgen naar onze kanalen. Dit doen we met onze multichannel aanpak. 
  • Via een online test, chat of telefoonnummer, krijgen mensen inzicht in hun financiële situatie. Ze krijgen direct een hulpaanbod dat past bij hun situatie. De hulp is per persoon verschillend en varieert van zelfhulp (preventie) tot lokale schuldhulp. 

Multichannel aanpak

Om mensen te bereiken en in beweging te laten komen, moeten ze de boodschap gemiddeld zevenmaal horen. Het liefst via verschillende kanalen. Dit doen we met onze multichannel aanpak:

  • Een groeiend aantal partners als bedrijven, banken en verzekeraars leiden hun klanten met mogelijke schuldzorgen naar onze kanalen.
  • Ons persteam zorgt regelmatig voor landelijke en lokale nieuwsberichten.
  • De nieuwsberichten versterken wij met social media campagnes.
  • Aangesloten gemeenten ontvangen een promotiepakket, zodat ze ook zelf kunnen bijdragen.

Hulpaanbod

Via onze kanalen verwijzen we jouw klanten of medewerkers naar de schuldhulproute. Ze krijgen inzicht in hun financiële situatie en ontvangen direct een passend hulpaanbod; van preventie tot hulpverlening. De schuldhulproute bevat de volgende 4 afslagen:

Afslag 1
Mensen met lichte geldzorgen krijgen suggesties voor zelfhulp via bijvoorbeeld relevante websites, hulp van de werkgever of het aangaan van een betalingsregeling met bank of verzekeraar.

Afslag 2
Bij grotere geldzorgen worden mensen gekoppeld aan een online buddy van bijvoorbeeld fiKks.

Afslag 3
Als mensen er zelf niet uitkomen, worden ze in contact gebracht met een vrijwilliger van bijvoorbeeld SchuldHulpMaatje of Humanitas in de eigen woonplaats.

Afslag 4
Mensen met schuldzorgen worden direct naar het juiste loket in de wijk of gemeente geleid.

Op deze manier krijgen mensen passende hulp.

Online- en offline kanalen

We maken gebruik van de volgende online- en offline kanalen om klanten of medewerkers met schuldzorgen lokaal en landelijk sneller te vinden en gericht te helpen:

Online kanalen:

  • De test op Geldfit.nl geeft klanten of medewerkers inzicht in de financiële situatie.
  • Geldfit Zakelijk is gericht op ondernemers en zzp'ers.

Offline kanalen:

  • Verbind jouw doelgroep met het landelijke telefoonnummer 0800-8115 voor hulp bij geldzorgen.
  • Via NSR Direct verbindt jouw klantenservice mensen met schuldzorgen direct door met passende hulp.

Samen met bedrijven

Samen met bedrijven brengen we klanten op de route voor gepaste hulp en advies

Paul Bakker, medewerker bij de Nederlandse Schuldhulproute

Paul Bakker

Strategisch adviseur
marcel-schutte

Marcel Schutte

Adviseur bedrijven