Hiske (Adviseur bedrijven NSR): ‘Als we meer begrip voor elkaar hebben en milder met elkaar omgaan, ontstaat er ruimte voor verbinding’

Als ervaringsdeskundige op het gebied van geldzorgen werken voor Debiteurenbeheer bij ABN AMRO. Het wakkerde haar vuurtje aan om bij te dragen aan een financieel gezond Nederland: ‘Ik wil de maatschappij laten bewegen. We mogen meer gaan erkennen dat geldzorgen echt iedereen kan overkomen.’ Daarom brengt Hiske Zandvliet nu als Adviseur Bedrijven bij NSR partijen en mensen met geldzorgen dichter bij elkaar: ‘Als we meer begrip voor elkaar hebben en milder met elkaar omgaan, ontstaat er ruimte voor verbinding.’

Ze was zéker niet de enige, ontdekte ze tijdens een project voor Debiteurenbeheer bij haar vorige werkgever ABN AMRO. Hiske: ‘Ik bracht de schuldenreis van klanten in kaart en schrok enorm hoeveel huishoudens problemen hadden.’ Zelf kampte ze ook met grote geldzorgen, maar haar werkgever en collega’s hadden geen idee. Totdat ze ervaringsdeskundigen zochten: ‘Dan hoeven jullie niet verder te zoeken, zei ik schoorvoetend.’

Een enorme doorbraak, vertelt ze: ‘Ik kon er opeens open over praten.’ Haar eigen ervaringen als input leveren voor het project was soms ook confronterend. ‘Maar het wakkerde ook mijn vuur aan om iets op dit thema te willen doen. Als zoveel huishoudens moeite hebben om rond te komen met alle stress die erbij komt kijken, dan wil ik een steentje bijdragen aan verbetering.’

Van grote bank naar stichting
Loslaten van haar vaste baan leek geen logische stap. Toch besloot ze om te solliciteren toen ze op LinkedIn een vacature bij NSR voorbij zag komen. ‘Met deze functie kon ik invulling geven aan mijn gegroeide passie voor financiële gezondheid. Het was best spannend om de zekerheid van mijn baan bij ABN AMRO los te laten, maar ik ben nog steeds blij dat ik de overstap toen toch heb gemaakt.’ Inmiddels zet ze als Adviseur Bedrijven haar werkervaring én haar ervaringsdeskundigheid in om samen met partners zoveel mogelijk mensen te bereiken met Geldfit.

Geldzorgen bespreekbaar maken
Partijen helpen om hun vaste contactmomenten met mensen optimaal te benutten en samen echt een verschil maken. Dat maakt haar nog dagelijks enthousiast: ‘Bedrijven hebben een belangrijke rol in het signaleren van geldzorgen. En ze kunnen medewerkers en klanten als geen ander in beweging krijgen voor passende hulp.’ Toch staat taboe nog vaak in de weg: ‘Bij hulpvragers, maar ook bij bedrijven. Zoals angst om mensen te beledigen of te veel met privézaken te bemoeien.’

Die maatschappelijke mindset wil Hiske dan ook graag veranderen: ‘Zoek juíst dat contact, zonder oordeel. Niet alleen wanneer er al schulden zijn, maar juist ook preventief op vaste contactmomenten. Als we met z’n allen vrijer hier over praten, verlagen we de drempel om hulp te vragen en kunnen we met elkaar schulden voorkomen.’ Zelf heeft Hiske dat ook ervaren toen haar leidinggevende haar geldzorgen bespreekbaar maakte: ‘Ze bracht me in contact met hulp en dat gaf een enorme positieve draai aan mijn situatie’.

Kleine schakel in groot systeem
Als ze vertelt dat ze bij NSR werkt, denken mensen vaak dat ze hulpverlener is. Maar daar ligt niet haar missie: ‘Ik wil de maatschappij laten bewegen en bedrijven inspireren. We mogen meer gaan erkennen dat geldzorgen echt iedereen kan overkomen. Er is veel hulp beschikbaar, maar mensen durven het vaak niet te vragen of weten het niet te vinden.’ Bij NSR kan ze een betekenisvolle schakel zijn in het grotere systeem: ‘We maken de weg naar hulp laagdrempeliger voor mensen met geldzorgen én bedrijven. Als we meer begrip voor elkaar hebben en milder met elkaar omgaan, ontstaat er ruimte voor verbinding.’

Verbinding, vertrouwen, bewondering
Die verbinding ziet ze ook terug bij NSR zelf. ‘Ik ben echt trots op hoe we allemaal zo gedreven zijn voor mensen met geldzorgen. En hoe we als tussenpartij in zo’n versnipperd landschap aan initiatieven de verbinding weten te leggen tussen zoveel verschillende partijen, zelfs als onze neutrale positie onder druk komt te staan.’ De NSR is voor haar het levende bewijs van de kracht van kwetsbaarheid, vertrouwen en ruimte voor het persoonlijke verhaal. ‘Zowel intern als extern begint een samenwerking op basis van vertrouwen. Zo kreeg ik zelf ook de kans om mijn persoonlijke ervaring in te zetten.’

Ook partijen kijken met bewondering naar NSR, merkt ze: ‘Soms starten we de samenwerking al zonder dat de handtekening staat. Dat vertrouwen waarderen organisaties heel erg.’ Ook de slagkracht van NSR blijft niet onopgemerkt. ‘Gewoon doen, klein beginnen, dan zie je vanzelf wat werkt. Dat is ónze kracht, maar zelfs aangesloten partijen ontdekken daardoor vaak hun eigen slagkracht.’ Projecten komen ineens van de grond. ‘Kijk alleen al naar de energieroute, waar we samen echt impact maken.’

Samen aan de bak: óók Hiske zelf…
Haar hoop voor de toekomst? Meer samen optrekken, losse initiatieven samenbinden en samen sterkere hulp bieden voor mensen met geldzorgen. ‘Maar ik hoop vooral dat ons blikveld op deze problematiek milder en ruimer wordt. Daar is echt nog veel winst te halen.’ Ook voor NSR-adviseurs, glimlacht Hiske: ‘De laptop van mijn dochter was laatst kapot. Ze vertelde aan school dat wij zo snel geen nieuwe konden betalen. Ik schrok even: had ze dat echt over ons verteld? Zo diep zit schaamte dus in ons systeem. Maar het was juist goed. School gaf haar een leenlaptop, doordat ze had gedaan waar ik zo voor wil staan: geldzorgen bespreekbaar maken.’

Terug naar: Nieuws