Uit onafhankelijk onderzoek blijkt dat mensen met geldzorgen in gesprekken met de hulplijn 0800-8115, een anonieme en veilige plek vinden voor hun verhaal. Een medewerker van het telefoonnummer kijkt waar deze persoon het beste terecht kan voor passende hulp. Voor een grote groep bellers is dit een doorverwijzing naar een lokale vrijwilliger of professionele schuldhulpverlening in de buurt. Tijdens de telefoongesprekken ontstaat ruimte om met de aangeboden hulp aan de slag te gaan.
De Nederlandse Schuldhulproute liet een onafhankelijk onderzoek uitvoeren om de impact van het nummer 0800-8115 te onderzoeken. Uit dit onderzoek blijkt dat in de telefoongesprekken veel hulpvragers het waarderen dat zij hun verhaal kwijt kunnen en dat er zonder oordeel geluisterd wordt. Frederieke Kokol geeft leiding aan het team van 0800-8115 en ziet dat dit van grote waarde is voor mensen met geldzorgen: ‘‘Door het delen van emoties zien mensen het zitten om het gekregen advies aan de slag te gaan.Ookzorgt het ervoor dat er voldoende informatie boven tafel komt om een goed en passend advies te geven.’’
Grotere geldproblemen
Een deel van de hulpvragers trekt op tijd aan de bel en ontvangt tips voor online hulptools of wordt direct doorverbonden met het juiste loket van een schuldeiser om een betalingsregeling te treffen. Maar bij een grote groep hulpvragers is de schuld al te groot en worden hulpvragers doorverwezen naar een lokale vrijwilliger of professionele schuldhulpverlening bij de gemeente. Kokol vertelt: “Een grote groep mensen komt pas in actie als er al betalingsachterstanden bij telefoonabonnementen, verzekeringen of energieleveranciers zijn. We benadrukken hoe belangrijk het is om bij geldzorgen snel de stap te zetten naar hulp, om te voorkomen dat de problemen groter worden’’.
Hulpaanbod
Verder blijkt uit onderzoek dat de hulp effectiever wordt naarmate de gemeenten sneller in beweging komen met een passend hulpaanbod. Mensen voelen zich dan gezien. Als het lang duurt voordat de hulpvragers hulp krijgen, verliezen ze de hoop dat er iets gaat veranderen. ‘‘Helaas zien we dat in gemeenten waar de hulp minder goed op orde is, mensen niet goed uit de problemen komen. Een grote drempel is lange wachttijden. We gaan aan de slag met de signalen en blijven met gemeenten en organisaties in gesprek om het aanbod af te stemmen. Samen werken we aan een Nederland zonder schuldzorgen’’, vervolgt Kokol.
De Nederlandse Schuldhulproute liet een onafhankelijk onderzoek uitvoeren door BTKNS om de impact van het nummer 0800-8115 te onderzoeken. Lees hier het interview over de uitkomsten van het onderzoek en de adviezen die in het onderzoek naar voren komen.