Samenwerking met gemeenten om mensen met geldzorgen effectief te helpen

Door René Timmerman, adviseur gemeenten bij de Nederlandse Schuldhulproute  

René Timmerman, medewerker bij de Nederlandse Schuldhulproute

We zien dat iedere gemeente de schuldhulpverlening anders aanpakt. Adviseurs van de NSR zijn dagelijks in gesprek met gemeenten over hoe zij hun schuldhulpverlening vormgeven. In deze serie blogs deel ik – René Timmerman, gemeenteadviseur – op welke manier de Nederlandse Schuldhulproute (NSR) gemeenten hierin ondersteunt.   

Schuldhulpverlening door gemeenten 

Gemeenten zijn vanuit de Wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening (WGS) verantwoordelijk voor de schuldhulpverlening aan hun inwoners. We zien daarbij dat iedere gemeente de schuldhulpverlening anders aanpakt. Op zich is dat logisch omdat geen enkele gemeente hetzelfde is. De populatie, het aantal mensen met geldzorgen, en vele andere factoren bepalen hoe het systeem is ingericht. Dit kan er alleen wel voor zorgen dat het voor de hulpvrager niet gemakkelijk is om bij de juiste organisatie terecht te komen.

Wat is een sociale kaart?

We horen het telkens weer van mensen met een hulpvraag: “Als je met schuldhulpverlening in aanraking komt merk je pas hoe ingewikkeld wet- en regelgeving is.” Het hele systeem maakt het lastig om bij het juiste loket terecht te komen. Het overzicht van alle hulpverlenende instanties, de sociale kaart, ontbreekt. 

Het is belangrijk dat er meer overzicht komt van de instanties waar mensen aan kunnen kloppen voor hulp bij schulden. Denk aan: 

  • Zelfhulp via bijvoorbeeld Wijzer in Geldzaken, Nibud of Kamer van Koophandel voor ondernemers; 
  • Online coaches;  
  • Vrijwilligersinitiatieven; 
  • Diverse loketten binnen gemeenten zoals wijkteams.   

De NSR positioneert de meest relevante hulpverlenende instanties binnen een gemeente. Daarmee hebben hulpvragers gelijk een overzicht van de sociale kaart en komen zij uit bij het juiste loket.  

Uitleg Geldfit en de verschillende afslagen van schuldhulpverlening

Mensen naar het juiste loket door sociale kaart

De NSR werkt samen met gemeenten, bedrijven en samenwerkingspartners aan een centrale schuldhulproute. Mensen beginnen met het invullen van een test op Geldfit.nl – één van de kanalen van de NSR. De testuitslag bepaalt vervolgens welke advies er wordt gegeven en welk loket daar het beste bij past. Als het risico op schulden groot lijkt, dan wordt de sociale kaart getoond met vrijwilligersinitiatieven en waar nodig professionele schuldhulpverlening(*).  Zo zorgt de NSR dat mensen zo snel mogelijk bij de juiste instantie(s) terechtkomen. Naast de online test zijn er ook het landelijke telefoonnummer 0800-8115 en Geldfit Zakelijk voor ondernemers.

Resultaat van Amsterdam in 2020

Waarom de samenwerking met gemeenten? 

Het resultaat van een lokale overzichtelijke sociale kaart is dat mensen met geldzorgen in een veel eerder stadium geholpen kunnen worden. Hierdoor groeien schulden bij minder mensen uit tot grote problemen en voorkom je dat – waar het voorkomen kon worden – mensen bij het gemeenteloket uitkomen.  

Meer weten? Kijk op de pagina over de gemeenteaanpak. Of neem contact op met René via rene@schuldhulproute.nl.

Houd ook onze sociale media kanalen en website in de gaten. Binnenkort volgt een nieuwe blog dit in het teken staat van de vraag: Hoe vindt de NSR mensen met geldzorgen?  

(*) De sociale kaart van een gemeente wordt alleen getoond als een gemeente een aansluitovereenkomst met de NSR heeft gesloten. 

Terug naar: Nieuws