Pilot NSR en ABU: 15% uitzendkrachten zet eerste stap naar hulp bij geldzorgen

De Nederlandse Schuldhulproute (NSR) en de Algemene Bond Uitzendondernemingen (ABU) vergroten de financiële bewustwording van uitzendkrachten. Dit blijkt uit een pilot bij vier uitzenders. 15% van de benaderde uitzendkrachten zette een eerste stap om geldzorgen aan te pakken. Dat gebeurt door inzet van het platform Geldfit van de NSR. Het verlaagt de drempel voor uitzendkrachten om schuldproblemen op te lossen.

ABU (Algemene Bond Uitzendondernemingen) merkt al langer dat schulden een groot maatschappelijk probleem zijn. Jurriën Koops, directeur: ‘Uit onderzoek blijkt dat uitzendkrachten met geldproblemen dat niet bij de werkgever melden door schaamte en omdat ze niet weten waar ze terecht kunnen. We weten dus dat het speelt, maar niet bij wie.’ De NSR kan via haar platform Geldfit.nl mensen met geldzorgen in kaart brengen. Daarom startten de NSR en ABU het afgelopen jaar pilots onder verschillende uitzendorganisaties om uitzendkrachten met geldzorgen beter en gerichter te helpen.

Uitzendkrachten toeleiden naar juiste hulp
De NSR en ABU draaiden drie maanden lang pilots bij uitzendbureaus Timing, Olympia, IU Groep en Driessen. De uitzendbureaus brachten het hulpplatform Geldfit.nl actief onder de aandacht bij uitzendkrachten via banners, mailingen en andere kanalen. Op Geldfit.nl krijgen mensen via een test gratis en anoniem inzicht en advies over hun financiële situatie. Koops: ‘We willen uitzendkrachten met geldzorgen beter kunnen toeleiden naar de juiste hulp. En dat is precies wat Geldfit doet.’

Pilotresultaten: ‘Hulp is geschenk uit de hemel’
De gezamenlijke impact van de NSR en ABU is groot, blijkt uit de pilotresultaten. Martin Suithoff (directeur NSR): ‘Van de 30.650 uitzendkrachten hebben er 4.521 hulp gezocht op Geldfit.nl. Dat betekent dat bijna 15% door de pilot daadwerkelijk een eerste stap heeft gezet in het aanpakken van geldzorgen.’ Dat motiveert uitzendbureaus om door te pakken, zegt Marcella de Muinck (directeur Werkvertrouwen bij Olympia): ‘Een man vertelde ons dat deze mail een geschenk uit de hemel was. Hij had hulp nodig, maar geen idee waar hij moest beginnen.’  

Laagdrempelige route doorbreekt taboe
Geldfit.nl blijkt een uitkomst voor zowel uitzendorganisaties als uitzendkrachten. De tool maakt geldzorgen beter bespreekbaar, signaleert geldproblemen eerder en verwijst uitzendkrachten direct door naar hulp. Daarom werkt de route drempelverlagend, zegt Koops: ‘De anonimiteit en directe, persoonlijke hulp maakt hulp zoeken een stuk makkelijker. Volgend jaar gaan we Geldfit.nl breder onder de aandacht brengen van onze leden en hen samen met NSR helpen gericht beleid te maken op dit gebied.’ ‘Financiële fitheid is voor onze mensen een minder beladen onderwerp geworden’, zegt Kristel Dashorst (HR specialist bij IU-Groep).

Gezamenlijk geldzorgen beperken en voorkomen
Geldfit.nl helpt financiële problemen te beperken en voorkomen. Suithoff: ‘Zo’n 70% van de flexwerkers die de test heeft gemaakt raakt meer bewust van het belang van een goede financiële gezondheid. Toch heeft zo’n 30% geldzorgen of schulden. Een groot gedeelte heeft een meetbare vervolgstap gezet naar zelfhulp, een digitale of lokale vrijwilliger of schuldhulpverlening.’ De sleutel in de aanpak van schuldproblemen ligt dan ook in een gezamenlijke aanpak.

Terug naar: Nieuws