NSR en Triodos Bank leiden klanten via één hulproute naar schuldzorgenvrije toekomst

Triodos Bank sluit aan bij de Nederlandse Schuldhulproute (NSR). De samenwerking brengt klanten met geldzorgen eerder in beeld en biedt zo vroeg mogelijk passende hulp om schulden te beperken of zelfs te voorkomen. Met de aansluiting van Triodos Bank krijgen 45.000 zakelijke klanten toegang tot de laagdrempelige hulproute.  

De schuldproblematiek aanpakken lukt alleen samen. Paul Bakker (Strategisch Adviseur NSR): “Als publiek-private partijen hebben we elkaar hard nodig om dicht bij klanten te komen. Triodos Bank deelt die persoonlijke benadering, waardoor we mensen met geldzorgen op een laagdrempelige manier bereiken en met hen in gesprek komen.” Patty Zuidhoek (Directeur Zakelijke Relaties Triodos Bank) vult aan: “Menswaardigheid zit al 40 jaar in ons DNA. Dat klinkt door in de manier waarop we omgaan met klanten die in de schulden komen. Daar past deze samenwerking heel goed bij.” 

Onzichtbare impact coronacrisis  
De NSR helpt Triodos Bank zakelijke klanten met geldzorgen structureel in beeld te brengen. Zuidhoek: “We denken dat de coronacrisis voor veel ondernemers een nog onzichtbare impact heeft. Klanten met een financiering hebben we in beeld, maar er is ook een groep retailklanten buiten beeld die misschien wél hulp nodig heeft.” De NSR signaleert deze klanten en helpt om hun situatie tijdig te inventariseren, zodat passende hulp snel mogelijk is. Zuidhoek: “Tijdig repareren is essentieel. Schulden raken niet alleen de onderneming, maar hebben vaak ook impact op de gezondheid en het gezinsleven van ondernemers.” 

Route doorbreekt schuldschaamte  
Ook is er nog veel schuldschaamte onder ondernemers, ziet Zuidhoek: “Daarom is de laagdrempeligheid die de NSR biedt zó belangrijk. De anonieme test waarbij je direct adviezen krijgt, maakt de drempel om te bellen lager.” Bakker vult aan: “Ondernemers willen hun verhaal kwijt. Velen lopen vanuit een verantwoordelijkheidsgevoel te lang door met financiële problemen of komen niet in aanmerking voor bestaande regelingen.” Gesprek is dan essentieel, merkt Bakker aan de vele telefoontjes bij 0800-8115. “We luisteren en denken mee over een eerste stap naar een gezondere toekomst.” 

Kwetsbare sectoren 
Dankzij de aansluiting van Triodos Bank komt een grote groep ondernemers uit onder meer de horeca-, recreatie- en cultuursector in beeld. Sectoren die hard zijn getroffen door de coronacrisis. Bakker: “Een prachtige stap. Samen kunnen we juist deze kwetsbare ondernemers de weg wijzen naar een toekomst zonder schuldzorgen.” 

Meer weten of ook aansluiten?

Terug naar: Nieuws