Corona en de Nederlandse Schuldhulproute

De huidige impact van het coronavirus kan voor u als bedrijf, voor uw klanten en medewerkers, en als gemeente voor uw inwoners, zorgen voor een groeiende behoefte aan financieel inzicht. Bijna een derde van de werkgevers geeft aan dat zij werknemers in dienst hebben die zich grote zorgen maken over hun financiële situatie. Door de coronacrisis raakt dit nog meer mensen en bedrijven. Daarnaast hebben veel werknemers geen concreet beeld van de hulp die een werkgever kan en wil bieden.

Wellicht herkent u zich als bedrijf of gemeente in de onderstaande zinnen. Uit ervaring blijkt dat veelal dezelfde vragen en problematiek binnen bedrijven en gemeenten een terugkerende vraag oproepen:

Werkgever: “Ik wil graag helpen, maar vind ook dat de werknemer met de eerste stap moet komen om het bespreekbaar te maken. Hoe kan ik helpen?”

Gemeente: “Vanuit de overheid wordt verwacht dat wij als gemeente mensen met financiële problemen helpen. In de praktijk blijkt echter dat veel inwoners met financiële problemen zich niet of te laat melden voor (lokale) hulpverlening wanneer zij in een lastige geldsituatie zitten. Wat kunnen wij doen om onze inwoners preventief te bereiken en waar nodig te helpen?”

De Nederlandse Schuldhulproute (NSR) kan via de portal Geldfit.nl, uw klanten, medewerkers en inwoners toeleiden naar passend hulpaanbod. In de NSR werken wij samen met Geldfit, SchuldenlabNL, fiKks, Moedige Dialoog en de Nederlandse vereniging van Banken (NvB). Het is een traject waarin bedrijfsleven, overheid en schuldhulporganisaties samenwerken om mensen te helpen richting een schuldenzorgvrije toekomst en hen weer grip te laten krijgen op hun financiële situatie.

Hulp via Geldfit.nl
Op Geldfit.nl wordt in een korte test eenvoudige vragen gesteld om de financiële situatie van een bezoeker in te schatten. Op basis van de gegeven antwoorden krijgt de bezoeker direct advies met een hulpaanbod die past bij hun persoonlijke situatie. Het hulpaanbod varieert in tips en tools waarmee de bezoeker zelf aan de slag kan gaan. Komt er uit het advies dat er behoefte is aan financiële hulp, dan kan een vrijwilliger of hulporganisatie helpen met bijvoorbeeld het uitleggen van moeilijke brieven, overzicht aanbrengen in inkomsten en uitgaven en het geven van bespaartips. Wanneer de begeleiding zoals in tijden van corona en de geldende maatregelen niet bij mensen thuis kan plaatsvinden, zijn er online veel mogelijkheden om alsnog passende hulp te bieden.

Persoonlijk advies
De in het advies opgenomen doorverwijzingen, worden onder onze verantwoordelijkheid opgenomen in het hulpaanbod op de website Geldfit.nl. Zo wordt er nu ook een adviesitem getoond over ‘Corona en je geldzaken’. Dit adviesitem verwijst naar de Rijksoverheid voor antwoorden op veel gestelde vragen rondom geldzaken die aansluiten bij deze financieel onzekere tijd. Maar ook adviezen van Nibud, diverse banken en grote bedrijven worden getoond op basis van ingevulde antwoorden van de bezoeker. De adviezen zijn gratis, voldoen aan kwaliteitseisen en worden op basis van de ingevulde postcode waar mogelijk aangepast aan de gemeente waar de bezoeker woont.

Vragen of samenwerken?

Wellicht heeft u vragen over hoe u zich kunt aansluiten bij de Nederlandse Schuldhulproute. Wij willen u hier graag over informeren. Kijk voor meer informatie op www.geldfitnederland.nl. U kunt ons bereiken via info@geldfit.nl of 085 111 9 551.