Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwbrief en ontvang het laatste nieuws over de Nederlandse Schuldhulproute.

Bekijk hier het privacybeleid.

‘Warme’ doorverwijzing lokale schuldhulpverlening

0800-8115 is een landelijk telefoonnummer dat mensen met geldzorgen van advies voorziet en zoveel mogelijk ‘warm’ doorverbindt met lokale schuldhulpverleningHet gratis telefoonnummer is onderdeel van de Nederlandse Schuldhulproute (NSR) en helpt het bereik van de lokale schuldhulpverlening vergroten. Vanaf half juli 2020 is het telefoonnummer landelijk bereikbaar. We starten in de gemeenten Den Haag, Deventer en Zwolle. Later volgen stapsgewijs overige gemeenten van Nederland 

Voor telefonische hulp

Het telefoonnummer is er voor mensen die liever de telefoon pakken dan dat ze een test op internet invullen. Denk aan bijvoorbeeld aan ouderen, laaggeletterden, mensen met dyslectie of met een lichte verstandelijke beperking. Zo willen wij schuldhulp voor iedereen toegankelijk maken.

Een luisterend oor en gratis persoonlijk advies

We willen mensen met schuldzorgen op een persoonlijke en gepaste manier helpen. Daarom kunnen mensen via 0800-8115 niet alleen terecht met schuldgerelateerde vragen, maar bieden wij ook een warm welkom en luisterend oor. Samen bespreken we de hulpvraag. We vinden het belangrijk dat de beller weet dat het om gratis en persoonlijk advies gaat, waarbij de beller anoniem kan blijven. Als het nodig is, verbinden wij mensen met schuldzorgen direct door naar een lokale schuldhulpverlener.

De beller houdt regie

Lukt het niet om de beller direct door te verbinden? Dan vragen wij toestemming om de contactgegevens door te geven bij de lokale schuldhulpverlening. Wil de beller dit liever niet? Dan geven wij de beller informatie om de gemeentelijke schuldhulp zelf te kunnen vinden. De beller houdt zo altijd zelf de regie en bepaalt wat er met zijn of haar contactgegevens gebeurt.

Bereikbaar tijdens kantooruren

Het telefoonnummer is voorlopig bereikbaar tijdens kantooruren. Uit de praktijk zal blijken of dit voldoende is. Ook worden mogelijkheden voor terugbellen op nummerherkenning onderzocht.

Het belteam

Alle medewerkers van het belteam zijn speciaal getraind in het voeren van gesprekken over geldzorgen. In het begin vangen het landelijke belteam van Geldfit en Janssen & Janssen Incasso & Gerechtsdeurwaarders de telefonische vragen op. Als het drukker wordt, helpen Kredietbank Nederland en andere private partners om telefonische gesprekken op te vangen.

Bellen is gratis

Voor de beller is en blijft het telefoonnummer gratis. Ook gemeenten kunnen nog gratis meedoen door een subsidie vanuit het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW). Op langere termijn kan dit niet meer gratis. Dan wordt een bedrag per telefonisch gesprek in rekening gebracht of worden de belkosten onderdeel van de NSR-overeenkomsten die we met deelnemende gemeenten en verwijzers sluiten. De hoogte van het bedrag is afhankelijk van de eerste ervaringen die we met deelnemende gemeenten opdoen.

Doorverbinden naar gemeenten en vrijwilligersorganisaties

Voor de gemeenten Den Haag, Deventer en Zwolle is de ‘warme’ doorverbinding via 0800-8115 al mogelijk. Andere gemeenten die aangesloten zijn bij de Nederlandse Schuldhulproute volgen snel. Als vrijwilligersorganisaties onderdeel zijn van de gemeentelijke aanpak, kunnen mensen ook naar vrijwilligers worden doorverwezen. Dit is altijd afhankelijk van de urgentie van de hulpvraag en de huidige infrastructuur van de betrokken gemeente.

Deelnemende gemeenten en partners breiden stap voor stap uit

De komende tijd worden stap voor stap meer gemeenten en partners aan het telefoonnummer gekoppeld. Het is belangrijk dat bellers met geldzorgen ook daadwerkelijk goed doorverwezen kunnen worden. Wanneer dit niet lukt, kan dit opnieuw voor een drempel zorgen om schuldproblemen op te lossen. Als blijkt dat er sneller meer capaciteit nodig is, gaat de NSR daarover in gesprek met het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW).

Database voor doorverwijzingen

NSR gebruikt o.a. de databases van Geldfit, de Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet (NVVK) en de Kredietbank Nederland om mensen door te verwijzen. Door deze bestaande databases te gebruiken, proberen we de informatie samen met betrokken gemeenten en partners zo actueel en volledig mogelijk te houden.

Samenwerkingspartners

0800-8115 is een initiatief van de Nederlandse SchuldhulprouteJanssen & Janssen Incasso & Gerechtsdeurwaarders en Kredietbank Nederland. Mede financieel mogelijk gemaakt door subsidie van het Ministerie van SZW.

Veelgestelde vragen

0800-8115 is een telefonische hulplijn voor mensen met geldzorgen en/of schulden.

Ons doel is om mensen te helpen voorkomen dat geldzorgen uitgroeien tot schuldproblemen. Zo werken we samen met gemeenten en bedrijven aan een Nederland zonder schuldzorgen.

Bellers willen graag werken aan hun financiële zorgen, maar weten vaak niet hoe. Wij helpen mensen op weg door eerst de financiële situatie in kaart te brengen. Vervolgens zoeken we naar passende mogelijkheden in schuldpreventie of -hulpverlening. Met hun goedkeuring brengen we mensen zo snel mogelijk in contact met de juiste hulp bij hen in de buurt.

Een onafhankelijk belteam dat getraind is door WhatWorks. WhatWorks is expert in geldstress-sensitieve gesprekstechnieken. Bekende trainers zijn Peter Wesdorp, Nadja Jungmann en Marco Anderson. Door de training kan het belteam mensen met schuldzorgen effectief verwijzen, (geld)stress begrijpen en aansluiten op de ondermijnende werking van (geld)stress. Zo helpt de NSR mensen met schuldzorgen op een begripvolle en professionele manier.

Het Ministerie van SZW subsidieert de implementatie, de uitrol en een gedeelte van de telefoonkosten van 0800-8115. De overige telefoonkosten worden opgevangen door Geldfit.nl. Na de subsidie van het Ministerie van SZW, wordt 0800-8115 onderdeel van de NSR-overeenkomsten die we met onze partners sluiten.