Help Nederlanders met schuldzorgen

Zorgen over geld vormen een grote maatschappelijke uitdaging. Deze uitdaging kunnen we alleen samen aan. In samenwerking met bedrijven, gemeenten en samenwerkingspartners willen we mensen met financiële problemen vroegtijdig wijzen op hulp. 

Dankzij onze aanpak verwijzen we jouw klanten of medewerkers naar één route: de Nederlandse Schuldhulproute. Via deze route nemen klanten zelf de regie over hun financiële situatie en schakelen hulp in wanneer dat nodig is.  

Helpt jouw organisatie mee om klanten financieel gezond te houden? 

Onze aanpak

Wij willen mensen met zorgen over geld eerder vinden, bereiken en in contact brengen met passende hulp. Hiervoor hebben we de volgende route ontwikkeld:

  • Samen met toeleiders als bedrijven, werkgevers en woningcorporaties, leiden we mensen met mogelijke zorgen over geld naar Geldfit. Dit doen we met onze multichannel aanpak.
  • Via een online test, chat of telefoonnummer, krijgen mensen inzicht in hun financiële situatie. Ze kunnen direct in contact gebracht worden met een (hulp)interventie die past bij hun situatie.
  • De hulp is per persoon verschillend en varieert van zelfhulp (preventie) tot lokale schuldhulp.

Multichannel aanpak

Om mensen te bereiken en in beweging te laten komen, moeten ze de boodschap gemiddeld zevenmaal horen. Het liefst via verschillende kanalen. Dit doen we met onze multichannel aanpak:

  • Een groeiend aantal partners als bedrijven, banken en verzekeraars leiden hun klanten en medewerkers met mogelijke schuldzorgen naar Geldfit.
  • Ons persteam zorgt regelmatig voor landelijke en lokale nieuwsberichten.
  • De nieuwsberichten versterken wij met social media campagnes.
  • De nieuwsberichten versterken wij met online campagnes.
  • Aangesloten gemeenten ontvangen een promotiepakket, zodat ze ook zelf kunnen bijdragen.

Hulpaanbod

Via Geldfit verwijzen we jouw klanten of medewerkers naar de schuldhulproute. Ze krijgen inzicht in hun financiële situatie en ontvangen direct een passend hulpaanbod; van preventie tot hulpverlening. De schuldhulproute bevat de volgende 4 afslagen:

Afslag 1: Online tools en zelf betalingsregeling treffen
Mensen met lichte geldzorgen krijgen suggesties voor zelfhulp via bijvoorbeeld relevante websites, hulp van de werkgever of het aangaan van een betalingsregeling met bank of verzekeraar.

Afslag 2: Online vrijwilliger
Bij grotere geldzorgen worden mensen gekoppeld aan een online buddy van bijvoorbeeld fiKks.

Afslag 3: Lokale vrijwilliger
Als mensen er zelf niet uitkomen, worden ze in contact gebracht met een vrijwilliger van bijvoorbeeld SchuldHulpMaatje of Humanitas in de eigen woonplaats.

Afslag 4: Gemeentelijke schuldhulp
Mensen met schuldzorgen worden direct naar het juiste loket in de wijk of gemeente geleid.

Op deze manier krijgen mensen passende hulp.

Grip op geld met Geldfit

Via Geldfit ontdekken mensen anoniem welke stap zij kunnen zetten om weer grip te krijgen op hun geld.

  • Geldfit bevat de complete financiële sociale kaart van Nederland met lokale en landelijke (hulp)initiatieven.
  • Ieder mens is uniek. Op het online platform geldfit.nl maakt iedereen een eigen ‘reis’ door het platform naar passende hulp.
  • Mensen kunnen ook telefonisch doorverbonden worden met Geldfit (0800-8115). Zo vinden ze een luisterend oor en iemand die persoonlijk met hen meedenkt.
  • Rondom specifieke doelgroepen als ondernemers en jongeren heeft Geldfit specifieke themaroutes.

Doordat we samen, publiek en privaat, alle mensen met zorgen of vragen over geld wijzen op Geldfit, ontstaat er één duidelijk beginpunt om weer grip te krijgen op geld.

Vanuit klantenservice doorverwijzen met NSR Direct

Veel van de aangesloten bedrijven spreken via de klantenservice dagelijks mensen  die hulp nodig hebben bij hun financiële situatie. Met NSR Direct kunnen deze klanten direct doorverwezen worden naar passende hulp.

  • Via het online platform NSR Direct hebben partners direct toegang tot de financiële sociale kaart van Nederland.
  • Medewerkers worden getraind om goede vragen te stellen en de situatie in beeld te brengen.
  • Op deze manier kan de klantenservice mensen direct in contact brengen met passende hulp.

Via NSR Direct kunnen aangesloten partners hun klanten of leden extra service bieden die ze echt nodig hebben.

esmeralda-de-jong

Esmeralda de Jong

Adviseur bedrijven
Hiske van der Hoek

Hiske Zandvliet

Adviseur bedrijven

Samen met bedrijven

Met deze bedrijven brengen we samen hun klanten of medewerkers op de route voor passende hulp en advies.