Hoe helpen we mensen met geldzorgen?

Inwoners met grote financiële problemen melden zich pas gemiddeld na vijf jaar bij de gemeentelijke schuldhulpverlening. Met alle gevolgen voor deze inwoners van dien. Veel gemeenten zoeken naar wegen om inwoners met geldproblemen vroegtijdig te vinden, zodat met preventieve hulpmiddelen erger kan worden voorkomen. Adviseurs van de Nederlandse Schuldhulproute (NSR) zijn dagelijks in gesprek met gemeenten over hoe zij hun schuldhulpverlening vormgeven. In deze serie blogs deel ik – René Timmerman, gemeenteadviseur – op welke manier de NSR-gemeenten hierin ondersteunt.

We proberen mensen in een vroeg stadium te bereiken en hen te activeren om op Geldfit.nl en Geldfit Zakelijk een eenvoudige test te doen. Dat is in veel situaties hard nodig. In Nederland praten we niet snel over geld, ons inkomen of onze vermogenspositie. En als we te maken krijgen met financiële problemen, gaat het vaak eerst van kwaad tot erger, met alle gevolgen van dien. Dat maakt het voor de hulpvragers en de hulpverleners in gemeenten vaak extra gecompliceerd. Want hoe mooi is het als we deze problemen eerder in kaart hebben en zoveel mogelijk kunnen voorkomen?

Test
De test helpt hierbij, want na het invullen van de test krijgen mensen een advies op maat. Afhankelijk van het testresultaat wordt alleen hulpaanbod getoond dat het best bij iemand past. Van een preventief advies verwijzend naar bijvoorbeeld de geldplannen van het NIBUD tot een curatief advies: neem contact op met een vrijwilligersorganisatie of met de gemeente.

Om mensen bij passende hulp uit te laten komen, werkt de NSR met vier afslagen. Dit werkt als volgt:


Afslag 1 – Online zelfhulp
Mensen met lichte geldzorgen krijgen suggesties voor zelfhulp via bijvoorbeeld relevante websites (denk aan het NIBUD of met de tips van Wijzer in Geldzaken) of het aangaan van een betalingsregeling met een bank of verzekeraar. Hiermee voorkomen we dat geldzorgen uitgroeien tot problemen en motiveren we mensen om zelf tot een oplossing te komen.

Afslag 2 – Buddy app
Sommige mensen hebben een beetje hulp nodig om weer financieel gezond te worden. Dit kan anoniem via een online buddy van bijvoorbeeld fiKks. Zo kunnen mensen samen met een online buddy hun financiële doelen halen. Klik hier voor meer informatie.

Afslag 3 – Lokale vrijwilligersorganisaties
Als mensen het toch lastig vinden en er niet zelf uitkomen, dan zijn er verschillende vrijwilligersorganisaties waar een beroep op gedaan kan worden. Organisaties zoals Humanitas en SchuldHulpMaatje kunnen mensen persoonlijk helpen. In veel gevallen kan de begeleiding van een vrijwilliger zo goed helpen, dat gemeentelijke schuldhulptrajecten voorkomen kunnen worden.

Afslag 4 – Professionele hulpverlening
Mensen met zware financiële problemen komen uit bij de gemeente. Het is belangrijk dat ze direct bij het juiste hulploket uitkomen in de gemeente. We zien namelijk dat als mensen lange tijd van het kastje naar de muur worden gestuurd, ze het traject niet beginnen of afronden. Financiële problemen blijven hierdoor bestaan of groeien verder.

Bellen naar 0800-8115
Naast het invullen van de test op Geldfit.nl of Geldfit Zakelijk kunnen mensen telefonisch contact zoeken met 0800-8115. Onze mensen aan de telefoon luisteren, adviseren en wijzen de hulpvrager rechtstreeks door naar de juiste hulp.

Welke rol kunnen (aangesloten) gemeenten in dit proces vervullen? 
Als gemeenten aangesloten zijn, kunnen zij meedenken over welke vrijwilligersorganisaties getoond moeten worden in de hulpkaart van Nederland. Daarnaast positioneren gemeenten vanzelfsprekend ook hun eigen professionele lokale schuldhulpverlening. Op deze manier zijn er weinig drempels voor hulpvragers bij het zoeken van hulp en komen zij sneller bij de juiste organisatie terecht.

Meer weten? Kijk op de pagina over de gemeenteaanpak of lees over een aantal weken de nieuwe blog die in het teken zal staan van de vraag: Welke kanalen zet de NSR in om mensen te helpen?

Terug naar: Nieuws